Track Chiang mai 3

19 augustus 2014

Ik heb allang niet meer geschreven, dus zal ik wel over mijn laatste dagen vertellen van de Chiang Mai track. Nou donderdag stonden we lekker vroeg op om met de trein van Sila At naar Lampang te gaan. Dit duurde 4 uur en was de langste treinreis van deze week. We zouden eigenlijk om 9.25 vertrekken, maar Thailand kennende werd het al snel 10.30. We kwamen dus niet om 12.30 aan, maar gewoon lekker een uurtje later. Hier checkten we in in een wat minder hotel dan de anderen, maar nog steeds heel goed te doen. We gingen eerst naar de tempel Wat Sri Chum. Dit is geen Thaise tempel, maar een tempel zoals deze in Myanmar worden gebouwd. Dit is een van de 31 tempels, zoals deze dus worden gebouwd. Het is de 1e, grooste en mooiste van deze tempels zoals wordt gezegd. Maar eerlijk gezegd vond ik deze helemaal niet zo mooi. Maar toch leuk om ook weer te leren en het te zien. We zouden eigenlijk met een monnik gaan praten die engels kan, maar die was er natuurlijk niet. Geen probleem onze gids Nicky weet zelf eigenlijk alles van het boedhisme, want heel veel mensen in Thailand zijn boeddhistisch en moeten dit ook leren. Toch kwam er nog een leuke wending aan dit tempelbezoek, bij het het hek van de tempel vonden we een schildpad. Deze hebben we weer mooi teruggezet in de rivier. 's Avonds gingen we weer gewoon eten en lekker naar de markt. Ook hebben we nog even een drankje met zijn allen gedaan. De volgende dag gingen we naar het Thailand Elephant-Conservation Center. Hier kregen we een voorstelling van een half uur over hoe ze olifanten trainen. Ook gingen we nog naar een paar zieke olifanten kijken en naar de kraamafdeling, waar ze 2 jonge olifantjes hebben. Het was heel leuk, heb ik toch nog in Thailand een olifant kunnen knuffelen (jammer genoeg heb ik daar geen foto van). Het was alweer 5 uur 's avonds. We gingen avondeten en daarna met de trein van Lampang eindelijk naar Chiang Mai. Deze trein had airco, maar die stond natuurlijk veel te hard. Het was ijskoud. Gelukkig kregen we een opgewarmde handdoek. Maar die werd een halfuur voordat we stopten weggehaald. Gelukkig duurde de reis maar 2 uur en niet langer. We checkte in in weer een erg luxe hotel. Het was al laat dus werd het tijd om de avondmarkt af te gaan struinen en tijd om wat te gaan drinken. Behalve de chinezen, want die lagen al in bed. We waren met 8 man, want ja onze gids Nicky zou om 12 uur 25 jaar worden, hier moet op gedronken worden. Dus een lekker gezellig avondje en de volgende dag konden we uitslapen tot 10 uur. Toen was de laatste dag toch aangekomen. Bruno, Jay en ik gingen in de morgen lekker ergens ontbijten om om 11 uur weer te vertrekken. Jammer genoeg had 1 iemand zich verslapen en moesten we nog even met z'n allen een half uurtje wachten. Maar het was gezellig dus dat maakte allemaal helemaal niks uit. Om half 12 gingen we naar een tempel in de bergen. Maar eerst reden we verder, want daar zou een marktje zijn en een bloementuin. Bij de bloementuin had je een supermooi uitzicht over de bergen. En ik hou van bergen, deze had ik allang niet meer gezien. Overal bomen. Ook toen we in de trein zaten reden we door de bergen. Je zag overal groen en dan niet allemaal verschillende bomen naast elkaar, maar alles was volgepakt met struiken, onkruid en bomen. Helemaal groen en je kon niet veel verder kijken. Na de bloementuin gingen we naar de tempel. Jammer genoeg waren hier heel veel toeristen. Natuurlijk ben ik ook een toerist, maar vaak zie je dat toeristen regels negeren of niet weten. Eigenlijk moet je in iedere tempel om respect te tonen je knieën en schouders bedekken. Jammer genoeg doen veel toeristen dit niet. En daarmee moet ik zeggen dat de meesten die dit niet doen de chinezen zijn. Achter de tempel had je een supermooi uitzicht over heel Chiang Mai. Heel groot in een dal. Uiteindelijk was het dan toch het einde van de dag en tijd om terug naar Singburi te gaan. Om half 8 ging de bus en we kwamen lekker 's nachts om 5 uur aan bij het Twin House (ons kamp). Ik sliep in kamer 16. Ik kwam aan in de kamer en er lagen overal spullen. Dus ik dacht lekker zacht doen. Ik zet de lamp aan in de badkamer, merk ik dat er helemaal niemand in bed ligt, terwijl er 3 meiden zouden slapen. Overal lagen kleren op alle bedden, dus wist ik niet welk bed ik moest pakken. Uiteindelijk heb ik maar wat spullen aan de kant gegooid en ben gaan slapen. De volgende morgen bleek dat ze naar Bangkok waren gegaan en op zondag (deze morgen dus) terug zouden komen. Gelukkig is alles goed gekomen en was het een lekker drukke week, nu is het tijd dat mijn laatste Gibbon week ingaat!